Skip to content

Shuttlepiloot Dirk

27 april 2010

Toen Dirk het onderhoudsstation binnenzweefde was het daar net rond het middaguur. Het was ook met die reden dat de monteur net een boterham aan het eten was toen Dirk het kantoortje binnenliep.”Kunt u misschien even naar mijn ruimteschip kijken? Het warpveld is asymmetrisch en daardoor trekt hij wat naar links. Ik denk dat de warpspoelen niet goed uitgelijnd zijn.” De monteur keek Dirk verveeld aan, nam de laatste hap van zijn broodje en stond kreunend op.

Samen liepen ze over het rommelige terrein naar de shuttle. Het was een droge planeet die dicht bij zijn ster stond. Tussen de weinige struiken scharrelden wat ratachtige wezens rond. De intense troosteloosheid deed Dirk verlangen naar thuis, ook al was dat nog anderhalve week vliegen. De monteur keek naar het kleine aftandse ruimteschip. Hij trekt dus naar links zegt u? En wanneer is het erger, bij hoge of bij lage snelheden? Dirk dacht even na. “Ja nou ik weet niet. Bij allebei even erg geloof ik. Maar juist bij middelmatige snelheden is het misschien net wat vervelender.” De monteur krabde zijn achterhoofd. “Ja maar als u echt zou moeten kiezen, is het dan bij hoge of lage snelheden erger?” “Dat zeg ik net, bij gemiddelde snelheden.” “Ja ik heb het gehoord. Maar als u kiest heb ik een indicatie waar ik moet beginnen. Dat scheelt mij werk en u tijd.”

Dirk begon geïrriteerd te raken. “Ik weet het niet. Kijk nou maar gewoon of die spoelen uitgelijnd zijn.” “Ja en ik zeker al die platen eraf halen om elke spoel op goed geluk te controleren. Geef nou maar gewoon antwoord op mijn vraag, dan heb ik meer kans dat ik meteen de goede plaat eraf schroef. Ik wil gewoon efficiënt mijn werk doen, dat is alles.” “Als u echt een vakman was had u wel genoeg aan mijn antwoord, want ik heb meer details genoemd dan waar u om vroeg.” Beet Dirk hem toe. “Wie is hier nou de expert?” gilde de monteur. “Doe het lekker zelf als u het allemaal zo goed weet! Of bent u soms bang dat u vieze handen krijgt, zijn dit soort klusjes te min voor je?” “Als je gewoon de platen eraf had geschroefd was je nu al klaar geweest.” Snauwde Dirk. “Maar nee, meneer de expert gaat liever in discussie. En nu wil je ook nog al je frustratie over shuttlepiloten op mij afreageren zeker? Ga toch een eind fietsen!”

Daarop volgde een gespannen stilte, want beide mannen hadden een stomp voorwerp opgeraapt. Na een minuut, die wel een eeuwigheid leek te duren, was het de monteur die als eerste sprak. “Bij welke snelheid is het probleem het ergst?” “Warp 5,5” Antwoordde Dirk en hij stak een sigaret op. De monteur knikte en terwijl hij zoiets mompelde als “was dat nou zo moeilijk” begon hij het plaatwerk los te schroeven.

Geef een reactie

Geef een reactie

