Skip to content

Niesgeluiden

3 juni 2011

Het geluid van een nies is niet echt in letters te vatten. Toch bestaat er in Nederland een algemene consensus om een niesgeluid te schrijven als ‘hatsjie’ of ‘hatsjoe’. In andere talen hebben ze daar weer andere schrijfwijzen voor, net als bijvoorbeeld voor dierengeluiden (kukeleku) dat ook het geval is.

Hoe dit soort geluiden onder invloed van de moedertaal anders waargenomen en opgeschreven worden is voer voor taalwetenschappers, maar ik wil er nu verder niet op ingaan. Het gaat me om de verschrikkelijke bijwerking die onze schrijfwijze van het niesgeluid heeft opgeleverd.

Voor sommige mensen met een niet zo onafhankelijke geest fungeert de schrijfwijze van het niesgeluid als een vorm van sociale druk. ze denken dat het zo hoort om te niezen met ‘hatsjoe’. Dit leidt ertoe dat mensen die normaal niezen met maar één “lettergreep” daar een langgerekt ‘tsjoeee’ aan toevoegen, wat ze dus niet niesen maar zeggen. Totale onzin. Ga er maar eens op letten. En vergeet niet er wat van te zeggen als iemand zich hier schuldig aan maakt. Want hoe kan een mens ooit zijn burgerschap uitoefenen als hij op dit gebied zich al zo makkelijk laat beïnvloeden?

From → Ergernissen

6 reacties
  1. Stefanus permalink

    Een ernstige waarheid waar we maar al te gauw omheen kijken.

  2. OomPaul permalink

    als ik nies ontplof ik altijd. Het gaat zo heftig dat het met een schreeuw aan komt zetten. als je dat fonetisch weergeeft is dat ongeveer iets als ghaaaaAAA. Vervolgens komt de klap die zo hard is dat het onmogelijk is de kaken, die door het ghaaaaAAA juist van elkaar getrokken waren, opengesperd te houden. Mijn kaken knallen dus op elkaar waardoor iets als een TSJ klank ontstaat. Gezien de luchtdruk die erop volgt gaat het klepje vanzelf weer open en volgt met een enorme druk op mijn stembanden weer een aaaaaah klank. Die klanken in vijf tiende van een seconde gedrukt levert een brul op die klinkt als ghaaaaAAATSJaaaaaah. Maar ik begrijp nu dat deze reflex, die vanuit mijn nekwervels wordt aangestuurd, is beïnvloed door de algemene schrijfwijze? Ik heb wel eens gehoord van mensen die uit hun nek kletsen maar dat ze ermee kunnen lezen??

  3. Anton permalink

    Ik heb me ontdaan van de banden van het hoe en watsjoe. Dit uit zich in klanken als Frptsjies, A-a-a-a-gnhgzx, en Proest.

  4. Frits permalink

    Ik maakte me ook wel eens schuldig aan dit cultuurgebonden grapje bij het niezen. Ik heb dan ook niet zo’n onafhankelijke geest…

    Er wordt trouwens ook offline over je blog gesproken! Ik werd hierop gewezen door Philip, die ook op het V6-kamp mee was als begeleider, zeggende dat hij het heel grappig vond. Ik was het alweer vergeten, maar heb het nu dus eindelijk toch maar gelezen en O wat een verrijking van mijn leven.

  5. janderoos permalink

    In het Engels is het achoo. Als je dat googled krijg je dit verhaal: http://en.wikipedia.org/wiki/Photic_sneeze_reflex#Overview
    Dat gaat over de afwijking die één derde van de mensheid heeft waarvan de benaming, althans de afkorting ervan, ACHOO is, hetgeen iets zegt over de daar algemeen geldende uitspraak van de nies.

Geef een reactie

