Skip to content

Ingress

4 februari 2013

Wanneer ik mensen vertel dat ik Ingress speel, kan ik voornamelijk rekenen op glazige blikken. Daarom hier een korte uitleg

Wat is het?
Ingress is een augmented realityspel, dat wil zeggen dat het gebaseerd is op een extra laag die over de realiteit heen geprojecteerd is. Bij Ingress houdt dit in dat je daadwerkelijk naar buiten moet om het in je fysieke omgeving te spelen. Perfect voor een gadgetminnende sporthatende gamer zoals ik. Toen ik voor het eerst van dit spel hoorde was ik dan ook meteen enthousiast. Ik was dan ook dolblij toen ik mijn invite kreeg. Maar, zo nam ik mij voor, ik zou er niet teveel tijd aan besteden. Ik zou er alleen mee bezig als ik toch al op de fiets zat en op mijn route iets kon doen.

En toen?
En daar stond ik dan, twee weken later. Om half één ’s middags, bij een standbeeld waar ik normaal gesproken niets te zoeken had. Samen met drie anderen stond ik verwoed met mijn telefoon te pielen en mij ondertussen af te vragen waar het nou eigenlijk mis was gegaan. Ik was verslingerd.

Het verhaal van Ingress gaat over een geheimzinnige nieuwe vorm van energie, XM genaamd. Dit is in de wereld gebracht door de Shapers, wezens uit een andere dimensie ofzo. Dit verandert hoe mensen denken. Hier kan je op twee manieren op reageren, en de speler moet een keuze maken. Wil je bij de Enlightened horen die het fenomeen omarmen (progressief, toekomstgericht, naïef?) Of bij de Resistance, die zich juist verzetten tegen de Shapers. (standvastig, conservatief, bang voor iets nieuws?) Aangezien ik Enlightened beter bij mij vond passen koos ik daarvoor. Maar sommigen kiezen gewoon voor het winnende of juist het verliezende team, of voor de kleur die ze mooier vinden. Het maakt dus niet veel uit.

Het spel speel je door middel van een Android-app. Daarop zie je een kaart van je omgeving, met daarop hier en daar portals. Als je portals verovert voor jouw kant, kan je ze aan elkaar linken. Link je drie portals aan elkaar in een driehoek, dan ontstaat er een veld dat de kleur van jouw kant aanneemt. Er wordt een schatting gemaakt van hoeveel mensen zich binnen de velden bevinden. De kant die de meeste mensen binnen zijn velden heeft wonen is aan de winnende hand.

Toen ik net begon was Resistance in Groningen oppermachtig, ik kon vrijwel niets beginnen. Via de Google+-groep van Enlightened Groningen (ja, die bestaat) coördineerden we een aanval op een strategisch gelegen portal, waarna Enlightened steeds sterker is geworden. Sinds dien gaat het wat op en neer, maar in de stad zelf heeft Enlightened nu de overhand. In de omliggende gebieden is dat nog wel eens anders. Het grappige is, dat je dus ook andere mensen kan tegenkomen die aan het spelen zijn. Dit is mij al een paar keer overkomen en is altijd leuk. Tegenstanders heb ik overigens nog niet gesproken. Wel heb ik er één keer eentje gezien. Hij was bezig in het Noorderplantsoen en ik dacht bij mezelf: “tja, ik kan natuurlijk ook gewoon zijn telefoon uit zijn handen grissen”. Meteen daarna vroeg ik me af of Ingress al eens ergens tot een handgemeen heeft geleid.

Dit spel heeft voor elkaar gekregen wat normaal gesproken bijna niemand lukt: ik ga vrijwillig naar buiten. Soms zelfs terwijl het regent. Ik fiets kilometers om alleen maar een portal te hacken. Ik weet nu bijna alle standbeelden in de stad te vinden, want de portals zijn meestal bij standbeelden.

Leuk, kan ik meedoen?
Zoals al gezegd, Ingress is een Android-app. Je hebt dus een Android-telefoon nodig, het liefst een beetje een krachtige. Op mijn Nexus S werkte de app niet lekker, maar op sommige telefoons die minder krachtig zijn zie ik dat het wel vloeiend draait. Op budgettoestellen werkt de app meestal niet. Een iPhoneversie is in de maak.

Ook heb je een internetabonnement nodig, anders kan je alleen spelen bij portals die binnen het bereik van wifi zijn. En je kan het alleen spelen als je een invite hebt. Ingress wordt beheerd door Niantic Labs, wat weer een dochteronderneming is van Google. En zoals we van Google gewend zijn, creëren ze kunstmatige schaarste. Sommigen moeten maanden op een invite wachten.

Maar wat moeten wij nu van dit alles denken?
De app is gratis, en er zit geen reclame in. Maar het is van Google. Dus, wat is het addertje, zou je bijna zeggen. Nou, dat zit dus zo: Aangezien je rondfietst, -rijdt of loopt terwijl je speelt, ziet Google waar je langsgaat van portal naar portal. Deze data houden ze anoniem, maar ze kunnen het gebruiken om hun navigatiesoftware te verbeteren. Daar help je Google dus bij terwijl je speelt. Mijns inziens geen probleem.

Ingress is een manifestatie van een ontwikkeling die steeds duidelijker zichtbaar wordt: de integratie van Internet en de echte wereld. Deze twee raken steeds meer met elkaar verweven. Twitterbalkjes bij tv-programma’s, Facebookrellen in Haren, mensen die met hun telefoon staan te pielen bij een standbeeld. Uiteindelijk zal de grens tussen Internet en de echte wereld helemaal ophouden te bestaan, denk ik.

Voor nu vermaak ik me kostelijk met Ingress. Het is nog beta, dus bepaalde dingen gaan nog niet helemaal lekker. Maar de combinatie van rondfietsen, gamen en andere spelers ontmoeten is wat mij betreft ijzersterk.

From → Artikelen, Recensies

4 reacties
  1. Klinkt cool, als ik nou ruimte had op mijn telefoon… En tijd over, dat ook. I’ll look into it. Geocaching, is dat niet ook iets voor jou?

    • Geocaching, heb ik ook wel eens gedaan. Best leuk, maar het is jammer als je na een lange puzzel niets vindt. Misschien ga ik dat ook maar weer eens doen inderdaad 🙂

  2. Helder verhaal H3nQ, bedankt.
    Ik heb nog wel een paar vragen.

    Wat zijn nu de voordelen van Ingress ten opzichte van bijvoorbeeld het spelen van:
    1. Rummikub
    2. Trombone
    3. Eigen rechter

    • – Het spelen van Rummikub is niet per se een aanleiding om naar buiten te gaan en beweging te krijgen. Wat in het artikel als een pluspunt naar voren komt.
      – Het spelen van Trombone vereist een langere adem.
      – Eigen rechter spelen vereist dat er onrecht is gedaan tegen jou, en zal daarnaast in onze rechtstaat meer problemen opleveren dan het spelen van een ARG, afhankelijk van de strafmaat natuurlijk.

Geef een reactie

