Skip to content

Review: Gelatelli dropijs

31 augustus 2013

Onverwachte combinaties leiden vaak tot verrassende smaken en, als het even meezit, tot mooie verkoopcijfers. Denk maar aan drop/fruit-winegums. Reden genoeg om ook eens iets met drop en ijs uit te proberen, moeten ze bij Gelatelli hebben gedacht. Niet geschoten is immers altijd mis, toch?

Eerste indruk
Mijn eerste reactie toen ik dit ijs in de Lidl zag liggen:

Maar dan komt de nieuwsgierigheid. Hoe kan het dat een bedrijf dit op de markt brengt? Op enig moment kan het niet anders dan dat een normaal, competent, maatschappelijk functionerend individu hier een stokje voor zou steken ergens tussen de conceptie van het idee “dropijs” en de daadwerkelijke productie daarvan. Maar goed, misschien ligt het aan mij. Dus ik kan niet anders dan een doosje meenemen, gewoon om het eens te proberen. Net als een paar maanden terug met die pizza Frutti di Mare zou ik open minded moeten zijn. We weten allemaal hoe dat afliep.

De doos van het ijs zelf ziet er meer uit alsof er een videokaart of zoiets in zit. Teveel zwart en blauw. Dit is niet hoe een ijsdoos eruit hoort te zien.

de doos

Het ijsje
De ijsjes zijn vrij klein, een stuk kleiner dan de buitenkant van de doos je wil doen geloven. Het optimistisch gephotoshopte plaatje doet geen recht aan de werkelijkheid. Maar, zoals we nog zullen merken, is dat maar goed ook. Het ijsje bestaat uit een kern van dropachtig spul, daaromheen zit zacht, kwaliteitsloos vanille-ijs. Dat wordt weer omhuld door een laagje breekbare drop, dat erg lijkt op het chocoladelaagje dat om sommige andere ijsjes zit. Het is erg dun, maar er zitten wel knapperige stukjes drop in. Daardoor ziet het eruit als een ijsje met nootjes.

En dan… eten!
Ik ben een man. Ik heb respect voor mezelf. Ik heb mijn waardigheid. Ik lik niet aan een ijsje. Dat is niet wat ik doe. Ik heb er alle brain-freeze en pijnlijke tanden voor over om een ijsje gewoon op mijn manier te eten. Get over it.

Ik neem een hap, en onmiddellijk wordt al het geluk uit mij gezogen. Hoewel het precies zo smaakt als ik verwacht had, blijk ik dit toch niet aan te kunnen. Het is een vrij generieke maar overduidelijk zoute en vooral niet zoete dropvariant. Het vanille-ijs biedt enige verlichting, maar dit brengt ook een gevaar met zich mee. Als je er een hap van neemt zonder drop wil je daarna niet meer terug naar drop eten. Overigens smelt het buitenlaagje wel goed, het is niet een harde laag drop waar op gekauwd moet worden. Maar de smaakcombinatie is gewoon verderfelijk en vervreemdend. De stroperige dropkern en de stukjes knapperige drop in de buitenlaag maken de overkill compleet. Mijn hele wereld bestaat voor enkele minuten volledig uit drop en verdriet. Ik heb me nog nooit zo alleen gevoeld.

Conclusie
Dit ijs is waarschijnlijk het grootste onrecht wat de voedselindustrie de mensheid ooit heeft aangedaan. Ik raad niemand aan dit ijs ooit te kopen, zelfs niet uit nieuwsgierigheid. Het smaakt precies zoals je verwacht, en als je hem op hebt zitten er nog zes in het doosje. Daar komt bij dat de psychische schade naar aanleiding van het eten van deze ijsjes mogelijk onherstelbaar is.

Oordeel
TBS met dwangverpleging voor wie dacht dat dropijs een goed product zou zijn.

4 reacties
  1. Ik waardeer je uitgebreide review, toch wil ik dit product nog graag proberen. Oh, en ik vroeg me af wat je van de naam hiervan vindt? Dat was het eerste dat me opviel, namelijk.

  2. Tessa permalink

    Serieus, er zitten zeven ijsjes in een doos? Zeven?

  3. Jill permalink

    Wat een flauwe kul over smaak valt niet te twisten. Een prachtig geschreven stukje maar het gaat echt nergens over. Ik ben psychisch aangedaan door dit te lezen. Het komt nooit meer goed met me. Ik denk dat ik me ga troosten met een heerlijk dropijsje van de Lidl

  4. Brigitte permalink

    In dat geval is ons hele gezin rijp voor TBS met dwangverpleging……… en vele met ons vermoed ik want ik grijp steeds naast, iedere keer uitverkocht… Toch apart voor zo’n ‘vies’ ijsje?!

Geef een reactie

