Skip to content

Vlekje op de binnenkant van dubbel glas

11 december 2013

Vandaag ontving ik deze vraag van M:

Henk,ik heb ook een probleem: ik heb vlekjes aan de binnenkant van mijn dubbelglasraam en ik kan hem dus niet schoonmaken:(

Hier volgt mijn antwoord:

Beste M,

Wat ontzettend vervelend voor je. En wat ontzettend dapper dat je dat hiermee naar buiten durft te komen! Een dergelijk euvel kan enorm op je zenuwen gaan werken, zeker als je houdt van schoon en netjes. Ik hoop dat je wat hebt aan de volgende tips. Er zijn verschillende manieren om dit probleem op te lossen:

1. Tik voorzichtig met een hamer op het raam. Het maakt niet uit of je op de vieze of de schone ruit tikt, maar het is iets makkelijker als je op de ruit met de vlek slaat. Als je het raam gedeeltelijk kapot hebt geslagen kun je de scherven eruit pakken. Pas op: het kan scherp zijn! Als de vlek op één van de scherven zit kan je deze afwassen. Als de vlek op de andere ruit zit kan je hem eraf vegen met een schuursponsje of iets dergelijks. Zet daarna de scherven terug met secondelijm. Het nadeel van deze methode is dat je de beschadiging aan het raam blijft zien.

2. Boor een klein gaatje bovenin het kozijn en laat de ruimte tussen de beide ramen met behulp van een rietje of een trechter vollopen met schoonmaakazijn. Laat dit een paar uur rusten totdat de vlek weg is. Boor vervolgens ook een gaatje in de onderkant van het kozijn en laat een teil eronder staan tot alle azijn eruit gelopen is. Stop dan het onderste gat dicht en vul de ruit opnieuw, dit keer met water. Laat dat ook weglopen. Deze methode is minder schadelijk voor het raam, maar je hebt er wel een boor voor nodig en het duurt langer. Als het vlekje niet weggaat zul je een agressiever middel moeten gebruiken. De gaatjes kun je opvullen met stopverf en eroverheen verven.

3. Deze methode haalt het vlekje niet weg, maar lost het probleem op een andere manier op. Probeer het vlekje te zien als iets moois, als een metafoor voor de imperfectie van de mens. Leer deze onvolkomenheid op het raam te accepteren zoals je ook de gebreken van mensen om je heen accepteert. Je zult zien dat je zult groeien als mens, en relaties met anderen worden hier ook prettiger van.

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn tips, M! Het is belangrijk dat je een oplossing voor dit probleem vindt. De eerste stap heb je zelf al gezet door om hulp te vragen. Als je hier niets mee doet zou je niet de eerste zijn die in een inrichting belandt met een ernstige vorm van OCD. Succes!

2 reacties
  1. Hallo,
    dank je wel voor de tips en de artikelen in algemeen! Op deze manier kan men goed redeneren was erg belangrijk is. Doe zo voort! 🙂

  2. jkahuismanj permalink

    Dit heeft mij als persoon weer op het juiste pad gebracht – ik beschouw de vlek nu als een irritante karaktertrek van een goede vriend. Het stoort mij nog altijd mateloos als ik naar buiten kijk maar gelukkig overwint de liefde het uiteindelijk. Hulde!

Geef een reactie

